FAQ

Mijn KTV en persoonlijke status

Ik heb nooit een wachtwoord ontvangen van KTV. Hoe kan ik inloggen?

Wanneer je een KTV-account aanmaakt, bedenk je zelf een wachtwoord. Daarna ontvang je via e-mail een bevestiging van jouw registratie- en inloggegevens. 

Ik heb wel een account aangemaakt bij KTV, maar ik kan niet inloggen. Wat moet ik doen?

Probeer eerst een nieuw wachtwoord aan te vragen door te klikken op 'Mijn KTV' en dan op 'Wachtwoord vergeten?' Je kunt dan via de link die je per e-mail ontvangt een nieuw wachtwoord instellen. 

Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met KTV via 085 87 86 269 of info@ktv-kennisnet.nl. We kennen jouw wachtwoord niet, maar geven je wel graag een nieuw wachtwoord. We verzoeken je om niet een tweede account aan te maken!

Mijn persoonlijke gegevens zijn gewijzigd. Kan ik mijn KTV-account aanpassen?

Zeker. Je kunt jouw gegevens aanpassen via de map 'Mijn Profiel' in jouw KTV-account. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van jouw gegevens. Jouw naam komt exact zoals je het geschreven hebt op jouw certificaten van deelname en competentiebewijzen te staan.

Tarieven en betalen

Online aankopen kan je toch binnen 7 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden?

Een deelnemer die zich als particuliere consument, niet handelend in bedrijf of beroep, aanmeldt voor een eendaagse of meerdaagse cursus, heeft op grond van art. 7:46d Burgerlijk Wetboek het recht binnen zeven dagen nadat hij/zij zich via de website heeft aangemeld, de inschrijving te ontbinden zonder nadere opgaaf van redenen.

Handel je als freelancer, eenmanszaak, werknemer, leidinggevende, eigenaar van een vertaalbureau etc? Dan is het recht op retour zoals vastgelegd in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing.

Ik wil mijn inschrijving annuleren. Kan dit?

Soms loopt een planning anders dan van tevoren bedacht. Je kunt dan ook altijd jouw inschrijving annuleren. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn.

- Tot vier weken van te voren annuleren kost 50 euro per inschrijving. Dit is exclusief btw. Het restant kun je terugontvangen, of je kiest ervoor om het bedrag als tegoed aan te houden.

- Annuleer je jouw deelname korter dan vier weken van tevoren, dan brengen wij 100% van het factuurbedrag in rekening. Je ontvangt dan geen geld retour.

- Je kunt wel altijd een collega jouw plaats laten innemen op de overeengekomen dag. Dit geef je door via: administratie@ktv-kennisnet.nl.

- Wij ontvangen jouw annulering graag via e-mail: administratie@ktv-kennisnet.nl.

Meer informatie over annuleringen, lees je in artikel 5 van onze algemene voorwaarden.

KTV berekent btw. Is dat wel juist? Opleidingen behoren toch btw-vrij te zijn?

Alleen onderwijsinstellingen die staan ingeschreven in het CRBKO (Centraal Register Kort Beroepsonderwijs) zijn vrijgesteld van btw. Inschrijving in het CRBKO is niet verplicht. Vooral voor opleidingsbureaus waarvan de deelnemers vooral particulieren zijn, is het aantrekkelijk btw-vrijstelling te hebben. Dat geldt niet voor KTV. Onze deelnemers zijn vooral zelfstandige ondernemers die zelf de btw weer kunnen verrekenen. 

Ik zie dat ik 30 euro korting krijg als ik me voor drie studieprogramma´s inschrijf. Van het derde studieprogramma waarvoor ik mij wil opgeven is de inschrijving nog niet geopend. Kan ik wel korting krijgen?

Je krijgt altijd 30 euro korting als je je binnen één kalenderjaar inschrijft voor drie verschillende studieprogramma’s. Die korting verrekenen wij automatisch als je dat in één keer doet. Schrijf je je op verschillende momenten in, dan wordt de korting ook automatisch berekend. Bij elke extra inschrijving binnen één kalenderjaar, ontvang je opnieuw 30 euro korting.

Ik wil mij inschrijven voor een training die pas over 8 maanden plaatsvindt; waarom moet ik nu al betalen?

KTV werkt met een automatisch registratiesysteem dat gekoppeld is aan een betaalmodule (iDEAL, creditcard, Paypal). Dit systeem bundelt en verwerkt direct en automatisch presentielijsten en jouw persoonlijke gegevens.

Daarnaast betalen wij trainers, locaties, arrangementen, vluchten, accommodaties etc. veelal vooruit. 

Op welke manieren kan ik betalen?

Je kunt via de website op verschillende manieren betalen:

- via iDeal (gratis)
- met jouw creditcard (+2,8% transactiekosten)
- met Paypal (+3,4% + 0,45 euro transactiekosten)
- Mistercash / BanContact
- Sofort Banking

Betalen via automatische incasso is niet mogelijk.

Doe je een inschrijving voor een medewerker en wil jouw bedrijf een factuur ontvangen? Stuur dan een bericht aan administratie@ktv-kennisnet.nl.
Kun je jouw aanmelding niet in één keer betalen, en wil je een betaalafspraak maken? Stuur dan een bericht aan administratie@ktv-kennisnet.nl.

Ik wil een betaling doen en kom bij een website van Mollie. Klopt dat wel?

Ja, dit klopt en Mollie is betrouwbaar. Mollie is een tussenpersoon die zorgt voor beveiligde betalingen.

Kan ik op rekening / op factuur betalen?

Nee, helaas is deze mogelijkheid alleen beschikbaar voor grote ondernemingen/vertaalbureaus, die hiertoe een verzoek bij KTV hebben neergelegd.
Mocht je hiervoor in aanmerking willen komen, stuur dan een bericht aan administratie@ktv-kennisnet.nl.

Ik kan een factuur van KTV niet vinden.

Je ontvangt na elke aanmelding binnen enkele seconden een inschrijfbevestiging en factuur in jouw mailbox (check voor de zekerheid ook jouw spambox).

Alle facturen voor de bijscholing die je bij KTV geboekt hebt, zijn eveneens beschikbaar via Mijn KTV > Facturen.

Hoeveel btw wordt er voor bijscholingen gerekend?

KTV hanteert een btw-tarief van 21% op bijscholingsactiviteiten.

Webinars/meetings

Wat heb ik nodig om mee te doen met een online activiteit?

Om een online bijscholing bij te wonen, heb je het volgende nodig:

·         een laptop/PC/tablet/smartphone met een goede internetverbinding;
·         boxen, een koptelefoon of een headset; doorgaans is het geluid van een laptop toereikend en heb je geen extra hardware nodig;
·         een unieke link om in te loggen. Je ontvangt uiterlijk 24 uur voor de start van de online bijscholing de instructies om in te loggen. De registratielink vind je in
          Mijn KTV.

Tijdens webinars kun je vragen stellen aan de spreker(s). Dit doe je schriftelijk via een chatfunctie op het webinarplatform.
Indien je deelneemt aan een online meeting, kun je zelf ook spreken en jouw webcam delen met de andere deelnemers en zo jouw vragen (mondeling) stellen.

Wat is een webinar?

Tijdens een webinar krijg je live een lezing te zien, ondersteund door een PowerPoint-presentatie en het webcambeeld van de spreker. Gewoon thuis of op kantoor.
Een deskundige trainer begeleidt deze sessie. Je kunt ook tussendoor schriftelijk vragen stellen.

Het volgen van een webinar is de ideale manier om snel en gemakkelijk interessante trainingen te volgen.

Is mijn pc/laptop geschikt voor het volgen van webinars?

Als je een pc of laptop hebt met toegang tot internet en je kunt er geluid op afspelen, dan kun je een webinar volgen.
Wil je checken of jouw systeem voldoet aan de eisen: klik dan hier voor een test.

 

Moet ik speciale software aanschaffen of installeren?

Nee, je hoeft geen software aan te schaffen. Je maakt een online verbinding met het KTV-webinarplatform. Je bent binnen een paar seconden ingelogd.

Meer informatie over inloggen vind je hier.

 

Heb ik een webcam nodig voor een webinar of meeting?

Bij webinars heb je geen webcam nodig.  Alleen de spreker gebruikt een webcam. 

Bij meetings is het prettig om een webcam te hebben in verband met het interactieve karakter van de meeting, maar het is geen vereiste.

Hoe log ik in op Zoom?

Je vindt in Mijn KTV > Cursussen > Webinar de registratielink voor het webinar/de meeting. Klik op het icoontje 'Webinar'.

Na het registreren ontvang je een nieuwe link om in te loggen op de starttijd van het webinar/de meeting.

Ik woon niet in Nederland. Kan ik wel meedoen?

Ja, het maakt niet uit waar ter wereld je bent. Je kunt overal vandaan inloggen en het webinar bekijken.

Wanneer krijg ik een certificaat /pe-punten toegekend?

Voor de verstrekking van een certificaat cq. toekenning van pe-punten is het vereist dat je

1) het livewebinar volledig volgt of achteraf de opname volledig bekijkt *; én

2) het evaluatieformulier invult.

Het evaluatieformulier bevindt zich in Mijn KTV > Webinar > Evaluatie invullen.

Je ontvangt altijd binnen 14 dagen een certificaat van deelname per e-mail (in Pdf-formaat). Dit dien je zelf uit te printen en bij jouw pe-archief te voegen. De PDF kun je uploaden naar Mijn Wbtv om jouw punten te registreren.

* Niet elke meeting wordt opgenomen zoals bij webinars wel het geval is. Live deelname kan bij meetings verplicht zijn. Check dit bij de betreffende cursus.

Waarom moet ik een evaluatieformulier invullen?

Als geaccrediteerde instelling moet KTV kunnen aantonen dat deelnemers aanwezig waren bij webinars. Het bijscholingsdoel is één ding, de presentie aantonen is een tweede verplichting; beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat een deelnemer 2 uur lang ingelogd is, wil niet zeggen dat men ook bij het scherm heeft gezeten en heeft meegeluisterd. Vandaar dat wij graag van je willen weten wat je opgestoken hebt, en wat je van het webinar vond. Je dient de evaluatie zo uitgebreid mogelijk in te vullen.

Ik heb een webinar gemist, waar ik wel voor betaald heb. Krijg ik een opname?

Ja, je ontvangt standaard na elk webinar waarvoor je je hebt aangemeld een opname.

Je ontvangt uiterlijk 24 uur na het livewebinar de opname en kunt deze gedurende 7 dagen afspelen. Je behoudt jouw recht op pe-punten mits je de hele opname bekijkt en het evaluatieformulier invult. 
Tijdens de opnames kun je géén vragen stellen aan de spreker.

Ik ben de link naar mijn webinar kwijt! Wat nu?

Je kunt altijd via Mijn KTV > Cursussen > Webinar(serie) de link naar jouw webinar vinden. Klik op het icoontje 'Webinar' om toegang tot het platform te krijgen.

Ik lees dat er documentatie bij een cursus is. Waar kan ik dat vinden?

De cursusinformatie, die eventueel beschikbaar is (alsook de praktische informatie en routeinformatie, indien van toepassing) vind je in Mijn KTV onder 'Cursussen' achter het betreffende onderdeel.

Wat is een meeting?

Tijdens een meeting krijg je live een lezing te zien, ondersteund door een PowerPoint-presentatie en het webcambeeld van de spreker. Gewoon thuis of op kantoor.
De deelnemers aan een meeting mogen hun webcam delen, en ook hun microfoon aanzetten. Je kunt dus mondeling vragen stellen. Je ziet iedereen in beeld: collega's en de trainer.

Een meeting is een ideale manier om interactief en online workshops en trainingen te volgen. Vaak is het bij meetings vereist dat je deze live volgt (de opname wordt doorgaans niet beschikbaar gesteld).

Ik kan onverhoopt niet live deelnemen aan een online activiteit die ik geboekt heb. Wat nu?

Indien je een webinar(serie) geboekt hebt en je één of meerdere delen niet live volgen, dan kun je achteraf de opname bekijken. De opname van een webinar wordt zo snel mogelijk maar uiterlijk binnen 24 uur beschikbaar gesteld in Mijn KTV > Opname (bij een serie dien je de serie 'open te klappen' om de onderdelen/opnames te zien).

Bij meetings zijn er met docenten afspraken gemaakt over de livedeelname. Bekijk in de cursusinformatie (Mijn KTV > Cursusinfo) of je live aanwezig moet zijn of niet. Indien het geen verplichting is, wordt een opname beschikbaar gesteld. Houd er wel rekening mee dat het bij meetings doorgaans vereist is dat je live deelneemt.

Hoeveel certificaten ontvang ik per webinarserie?

Indien je een serie volgt, ontvang je één certificaat.

Opnames

Kan ik ook een opgenomen webinar bekijken?

Ja, sommige webinars worden ook als opname verkocht op onze website. Klik links bij het zoekfilter op 'Webinaropname' voor een overzicht.

Voor het bekijken van opnames van webinars kun je eveneens PE-punten registreren mits je achteraf het evaluatieformulier invult.

Het evaluatieformulier bevindt zich in Mijn KTV > Webinar > Evaluatie invullen.

 

Hoe bekijk ik een opname?

Je ontvangt kort na de aankoop van een opname of na een livewebinar een e-mailbericht met daarin instructies.

Op het moment dat je de opname volledig hebt bekeken, ontvangt KTV een melding en doen wij je het certificaat toekomen mits je ook het evaluatieformulier hebt ingevuld. Het evaluatieformulier bevindt zich in Mijn KTV > Webinar > Evaluatie invullen.
Je mag tussendoor kleine of lange pauzes nemen, als je maar binnen 7 dagen 100% van de opname bekijkt.

De opname blijft 7 dagen beschikbaar op deze unieke en besloten internetlocatie. De documentatie horend bij dit webinar vind je in Mijn KTV. 

Waarom moet ik een evaluatieformulier invullen?

Als geaccrediteerde instelling moet KTV kunnen aantonen dat deelnemers aanwezig waren bij webinars. Het bijscholingsdoel is één ding, de presentie aantonen is een tweede verplichting; beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat een deelnemer 2 uur lang ingelogd is, wil niet zeggen dat men ook bij het scherm heeft gezeten en heeft meegeluisterd. Vandaar dat wij graag van je willen weten wat je opgestoken hebt, en wat je van het webinar vond. Je dient de evaluatie zo uitgebreid mogelijk in te vullen.

Hoe lang blijft een opname beschikbaar?

Je krijgt standaard 7 dagen de tijd om een opname te bekijken. Mocht je meerdere opnames hebben gekocht, dan kunnen wij de termijn van 7 dagen verlengen. Je kunt dat bij jouw aankoop in het opmerkingenveld vermelden.

Evaluatie

Het online evaluatieformulier wordt niet verzonden; ik heb te weinig tekens gebruikt.

Je dient jouw aanwezigheid aan te tonen door uitgebreid schriftelijk te bevestigen wat er tijdens een webinar/training is aangeboden en wat je ervan opgestoken hebt.

Daartoe hebben wij een minimale hoeveelheid tekens (400) per open, verplichte vraag ingebouwd.

Waar kan ik het online evaluatieformulier vinden?

De evaluatieformulieren bevinden zich standaard in Mijn KTV in de map 'Cursussen' achter de geboekte bijscholing.

Ik heb een serie/meerdaagse geboekt: wanneer moet ik evalueren?

Heb je een pakket/serie gekocht, dan is het verstandig om tussentijds te evalueren.

Omdat er meerdere delen zijn, is het verstandig om tussentijds (lees: na elk webinar of na elke trainingsdag) een evaluatie te schrijven over het deel dat je gevolgd hebt. Hiermee voorkom je dat je aan het einde van de serie niet meer goed weet waar de eerste delen over gingen. Je kunt deze wekelijkse evaluatie invullen in de betreffende velden en dan tussentijds opslaan.

Na het evalueren van het laatste deel van een serie, vink je de optie aan 'Ik heb mijn evaluatie compleet en wil deze nu definitief verzenden'. Het formulier wordt dan naar KTV verzonden.

Hoe worden trainingen op locatie geëvalueerd?

Bij trainingen op locatie worden er evaluatieformulieren uitgedeeld (op papier), die je ter plekke kunt invullen en indienen.

Waarom moet ik evalueren?

KTV heeft een NRTO-keurmerk en moet de kwaliteit en tevredenheid van de aangeboden scholingen meten. Op die manier kunnen wij de kwaliteit blijven waarborgen en verbeteringen doorvoeren. Dat een deelnemer 2 uur lang ingelogd is, wil niet zeggen dat men ook bij het scherm heeft gezeten en heeft meegeluisterd. Vandaar dat wij graag van je willen weten wat je opgestoken hebt, en wat je van het webinar/de meeting vond. Je dient de evaluatie zo uitgebreid mogelijk in te vullen.

Dit geldt ook voor trainingen op locatie; na afloop van een trainingsdag ontvang je een evaluatieformulier dat je ingevuld kunt inleveren.

NRTO

Wat is NRTO?

KTV is lid van de NRTO.
De NRTO, de Nederlandse Raad voor Training en opleiding, is de brancheorganisatie voor private onderwijsinstellingen, opleidings- en trainingsbureaus. Ook exameninstituten, EVC aanbieders en ontwikkelaars van (online) materiaal zijn lid van de NRTO. De NRTO telt ruim 500 leden. Leden van de NRTO bieden branche- en functiegerichte opleidingen, taalopleidingen en vaardigheidstrainingen aan. Daarnaast bieden leden van de NRTO overheidserkende opleidingen aan binnen het voortgezet onderwijs (VO), het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (HO). 

Wat zijn de kwaliteitseisen van de NRTO?

De NRTO heeft 8 kwaliteitseisen. 

  1. Transparantie over producten & diensten
  2. Helderheid over leeruitkomsten
  3. Nakomen gemaakte afspraken
  4. Meting van klanttevredenheid
  5. Deskundigheid docenten, trainers en adviseurs
  6. Investering in de deskundigheid van personeel
  7. Ordelijkheid van processen
  8. Streven naar continue verbetering

Wat houdt de NRTO-gedragscode in?

Als lid conformeren we ons aan de gedragscode van de NRTO. Zo weet je zeker dat KTV de kwaliteit en professionaliteit levert die je voor jou of jouw organisatie wenst!.

De beginselen van deze gedragscode zijn:

  1. Zorgvuldigheidsbeginsel
  2. Rechtszekerheidsbeginsel
  3. Redelijkheidsbeginsel
  4. Betrouwbaarheidsbeginsel
  5. Kenbaarheidsbeginsel

Alleen dié onderwijs-, opleidings- en trainingsaanbieders die voldoen aan de eisen van de gedragscode NRTO en deze gedragscode onderschrijven kunnen lid van de NRTO worden.

Waarom het NRTO-keurmerk?

Keurmerk geeft zekerheid bij de keuze voor een aanbieder

Met het oog op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt investeert de overheid in een Leven Lang Ontwikkelen. Vanaf dit jaar vervangt de STAP-subsidie (STimulering Arbeidsmarkt Positie) de huidige fiscale scholingsaftrek. Het STAP-budget waarbij iedereen met een band tot de Nederlandse arbeidsmarkt recht heeft op een persoonlijk ontwikkelbudget tot maximaal € 1.000,- per jaar wordt per 1 maart 2022 ingevoerd. Als je zeker wilt weten dat je bij een professionele aanbieder terechtkomt, dan kies je natuurlijk voor een aanbieder die een keurmerk heeft! 

Het NRTO-keurmerk is in de opleidingenmarkt een teken van kwaliteit en professionaliteit. Het geeft consumenten en bedrijven zekerheid bij de keuze voor een trainingsbureau zoals KTV Kennisnet.

 

Certificering

Krijg ik een certificaat van deelname?

Ja, je krijgt voor alle gevolgde scholingsactiviteiten een certificaat van deelname, mits je voldoende aanwezig bent geweest.

STAP

Wanneer onvang ik mijn STAP-aanmeldingsbewijs?

Je ontvangt voor de volgende aanvraagdatum een e-mail met in de bijlage jouw STAP-aanmeldingsbewijs. Check ook je spam-folder of ongewenste mail.

 

Hoe vraag ik STAP-budget aan bij het UWV?

Vanaf 10:00 uur op de aanvraagdatum kan je het STAP-budget aanvragen via het portaal van het UWV.
Precies om 10.00 uur wordt je positie in de digitale wachtrij willekeurig toegewezen.

  • Ga naar het portaal van UWV: www.stapuwv.nl
  • Klik vóór 10:00 uur op de button ‘Aanvragen Stap-budget’. Dit kan al vanaf 24 uur van tevoren.
  • Log in met DigiD.
  • Houd je STAP-aanmeldingsbewijs bij de hand, want die moet je uploaden.
  • Bij je aanvraag wordt gevraagd naar je studentnummer. Je vindt je studentnummer op het STAP-aanmeldingsbewijs.
  • Beantwoord alle vragen.
  • Zoek je opleiding door de naam van de opleiding in te vullen in het veld 'Naam scholing'. Laat alle andere zoekvelden leeg. 
  • Dien je aanvraag voor het STAP-budget in.

Hoe schrijf ik mij in als ik STAP-budget wil aanvragen?

Hoe werkt het inschrijfproces?

  • Stap 1 - Kies een KTV-cursus die voor het STAP-budget in aanmerking komt (vink in de agenda het filter STAP-aanbod aan).
  • Stap 2 - Vraag bij de betreffende cursus een STAP-aanmeldingsbewijs aan. Je komt dus niet in de winkelwagen.
  • Stap 3 - Dien je aanvraag in op het STAP-portaal van UWV. Doe dit voor 10.00 uur op de aanvraagdatum.
  • Stap 4 - Je ontvangt van UWV bericht als STAP-budget aan jou is toegekend. Wij ontvangen daarvan ook bericht.
  • Stap 5 - Je ontvangt van KTV een inschrijfbevestiging en eventueel een factuur als je nog wat moet bijbetalen.
  • Stap 6 - Je krijgt van KTV de praktische informatie als jouw cursus van start gaat.

Hoe weet ik of mijn aanvraag is goed- of afgekeurd?

Enkele dagen of weken na je aanvraag ontvang je van het UWV goedkeuring of afkeuring op je aanvraag. KTV kan dit niet versnellen.

  • Goedgekeurd? Dan ontvangen ook wij als opleider een officieel bericht van het UWV dat je aan je opleiding mag gaan beginnen en per wanneer.
    • Wij schrijven je dan automatisch in voor de opleiding waarvoor je goedkeuring hebt gekregen.
    • Binnen enkele werkdagen ontvang je een inschrijfbevestiging. Eventueel ontvang je ook een factuur voor bijbetaling (als jouw aanvraag duurder is dan 1000 euro).

  • Afgekeurd? Heb je geen STAP-budget gekregen of was je te laat met indienen? Op de volgende aanvraagmomenten kun je opnieuw een poging doen. Je moet dan wel een nieuw STAP-aanmeldingsbewijs aanvragen.
  • Annuleren? Heeft het UWV je aanvraag goedgekeurd, maar wil je hier toch vanaf zien? Geef dit dan zelf door aan het UWV.